12/11/21

Εμβόλιμο Εργαστήριο Δεξιοτήτων: Φροντίζω το περιβάλλον 1

Κάποτε αρπάζαμε αυτές τις μικρές ευκαιρίες και πολλές φορές -πάρα πολλές όμως- κάναμε κάτι μεγάλο και αναφωνούσαμε σε άψογα Ελληνικά: "Ουάου!!!!!!!! Εμείς το κάναμε αυτό;;;;". Κι έπειτα ήρθαν... τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων και μας περιόρισαν την έμπνευση, τον ενθουσιασμό, τη δημιουργικότητα. Ωστόσο... ΕΥΤΥΧΩΣ όχι εντελώς! Που σημαίνει ότι υπάρχει ελπίδα να το σώσουμε, να λειτουργήσουμε όπως ξέρουμε κι αγαπάμε και να φτάσουμε να αναφωνούμε πάλι σε άπταιστα Ελληνικά "ουάου!!!!". 

Τα παραπάνω είναι "κάτι δικά μου" με αφορμή ένα μικρό, εμβόλιμο "Εργαστήριο Δεξιοτήτων" ή ένα μικρό σχέδιο δράσης, ένα μικρό project, που γεννήθηκε από ένα τρυφερό: "Κυρία, σου 'φερα δυόσμο!" που μου 'πε ένα γλυκό Αλφαενάκι τις προάλλες.

 

Πήρα τον δυόσμο ευωδιαστό αλλά αρκετά ταλαιπωρημένο το μεσημέρι στο σπίτι. Είχα την πρόθεση να τον αποξηράνω, αλλά τελικά τον έβαλα σε νερό, αφού έκοψα προσεκτικά την ταλαιπωρημένη άκρη του κλωναριού. Μια βδομάδα μετά το κλωναράκι είπε δυνατά πως είχε αποφασίσει να ζήσει. 

Φυσικά αυτή η δήλωση δεν μπορεί να αφήσει ασυγκίνητο κανέναν, ούτε μικρό, ούτε μεγάλο! "Α! Υπέροχα νέα! Θα σε πάω στα Αλφαενάκια!!!". 

Κι έτσι κι έγινε. 

Αρχικό στάδιο: Παρατήρηση - Παραγωγή προφορικού λόγου (Γλώσσα)

-Παιδιά, τι έγινε εδώ; 

-Έπιασε! (ουάου! "Έπιασε" είπαν!!!!) 

-Έβγαλε τριχάκια! 

-Ναι, έβγαλε ρίζες! 

-Πράγματι, παιδιά, έβγαλε ριζίδια. 

Ανίχνευση γνώσεων: Μελέτη Περιβάλλοντος 

-Γιατί έβγαλε ριζίδια, βρε παιδιά; 

-Για να μεγαλώσει. 

-Για να πιει νερό. 

-Για να μπορέσει να ζήσει, άμα το φυτέψεις. 

-Α! Εξαιρετικά!!! Να ζήσει... Άρα είναι ζωντανός οργανισμός; 

-Ναι!

-Έχουν και τα φυτά ψυχούλα! 

-Υπέροχα, ξέρετε ένα σωρό πράγματα εσείς!

Διερεύνηση, εισαγωγή νέας γνώσης: Μαθηματικά

- Βρε παιδιά, τα ριζάκια αυτά πόσα είναι; 

-Δεν μπορώ να μετρήσω... 3 μάλλον;

-Βγάλτε το από το νερό.

-Ναι, ίσως 3. 

-Αν μετρήσετε καλύτερα, είναι 9! Απλά δεν έχουν όλα το ίδιο μήκος.  Κάποια δε φαίνονται αν δεν τα παρατηρήσετε προσεκτικά! 

-Ναι, ναι! Είναι 9! 

-Θέλετε να μετρήσουμε το μήκος του μεγαλύτερου ριζιδίου; 

-Ναι, αλλά πώς; 

-Με μικροσκόπιο; 

-Όχι, όχι με μικροσκόπιο. Εδώ θέλουμε να μετρήσουμε μήκος.

-Με... σάρακα; 

-Όχι "σάρακα"... χάρακα το λέμε! Να, έχω έναν στην κασετίνα μου. Για μετρήστε. Ποιος θα 'ρθει; 

Ήθελαν όλα! Κι εγώ ήθελα να 'ρθουν όλα! Και έτσι είπαμε για μετρήσεις μήκους. Από το "μηδέν" να ξεκινάει, όχι από την πλαστική άκρη του χάρακα, ούτε από τη μέση του...

-Πόσο είναι, βρε παιδιά; 

-Λίγο μεγαλύτερο από το 1. 

-Εξαιρετικά! Κοντά στο 2; 

-Όχι, πιο κοντά στο 1. 

-Σωστά. Είναι 1,3 εκατοστά, αλλά αυτά θα τα πούμε του χρόνου. Τώρα θα κρατήσουμε ότι είναι λίγο μεγαλύτερη η ρίζα από το 1. (Να και η σύγκριση...) 

Μελέτη Περιβάλλοντος 

-Παιδιά, η ρίζα του αυτή τη στιγμή είναι πολύ μικρή. Έχει να ταΐσει όοολο αυτόν τον δυόσμο. Δυσκολεύεται πραγματικά να κάνει όλη αυτή τη δουλειά. Τι θα λέγατε αν του αφαιρούσαμε λίγα φύλλα; 

-ΟΧΙ, ΚΥΡΙΑ! 

-Ησυχάστε, είναι για το καλό του. Έτσι θα καταφέρει να θρέψει καλύτερα τα φυλλαράκια του, μέχρι να το φυτέψουμε. Πόσα λέτε να κόψουμε; 

Μαθηματικά

-Δύο! 

-Είναι λίγα τα δύο. Να κόψουμε άλλα δύο; 

-Ναι... 

-(Κόβω άλλα δύο φύλλα με ψαλίδι) Δηλαδή πόσα κόψαμε; 

-4. 

-Ωραία. Και πόσα του έμειναν; Μετρήστε φύλλα. 

-Έμειναν 6, κυρία. 

-Άρα πόσα είχε όλα μαζί στην αρχή, πριν τον ψαλιδίσω; 

-6+4=10! Είχε 10 φύλλα! 

-Ωραία. Βάλτε τον πάλι μέσα στο νερό. 

-Δε μου λέτε... αυτά τα 4 φύλλα που κόψαμε... μπορείτε να τα βάλετε στη σειρά από μεγαλύτερο στο μικρότερο; 

-Ναι, αλλά αυτά τα δύο... είναι ίσα. 

-Σίγουρα; 

-Ναι, μάλλον... 

-Μάλλον ακούω... Πώς θα βεβαιωθούμε; 

-Άμα το πατήσουμε λίγο να ισιώσει και το μετρήσουμε... θα δούμε! 

-Κάντε το! 





 


 Μελέτη Περιβάλλοντος & Γλώσσα

-Μου είπατε λίγο πριν ότι είναι ζωντανός οργανισμός. Τι χρειάζεται αυτός ο οργανισμός; Αλλά ας τα πάρουμε από την αρχή. Για πάμε να γράφουμε... 

Ας ξεκινήσουμε από το όνομά του: Δυόσμος. Τι είναι ο δυόσμος;

-Φυτό. 

-Ξέρετε αν το τρώμε; 

-Ναι, το βάζουμε στα μακαρόνια. 

-Και πού αλλού; (Είπαν και μερικά φαγητά που βάζουμε άλλα... χορταράκια μέσα, αλλά δεν πειράζει!) 

-Τι χαρακτηριστικό έχει; 

-Μυρίζει ωραία!

-Κι αφού είναι ζωντανός οργανισμός, τι χρειάζεται;

-Και δε μου λέτε, πού θα ήταν καλύτερα για εκείνον, σε γλάστρα ή στο χώμα; 

-Στο χώμα. Θα έβρισκε περισσότερο φαγητό. 

-Είστε υπέροχα Αλφαενάκια! Θα τον αφήσουμε εδώ, με καταγεγραμμένες τις μετρήσεις μας μέχρι τη Δευτέρα. Τότε θα φέρω εγώ μια γλάστρα και χώμα για να τον φυτέψουμε και να συνεχίσει να ζει. Τη Δευτέρα θα ξανακάνουμε τις μετρήσεις να δούμε αν άλλαξε κάτι. Εντάξει; 

-Ναιαιαιαιαι! 

Δύο ώρες "δεν κάναμε μάθημα σήμερα". Δύο ώρες που, δυστυχώς, δεν μπορώ να σημειώσω σε κανένα χαρτάκι ως απάντηση στο "Θα ήθελα του μαθήματα του παιδιού. Α... άρα δεν έχει μαθήματα.". Όχι, δεν έχει...

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Σκύλος στον Δρόμο

    Μια ενδιαφέρουσα μουσική παράσταση από τον Δήμο Ηρακλείου, στο μικρό κηποθέατρο, Μάνος Χατζιδάκις, το Σάββατο, 11.06.22 στις 20.30. Περι...